Sp|activa aporta assessorament en prevenció de riscos laborals i el desenvolupament d'accions com controls de condicions de treball, tractament de riscos psicosocials, formació sobre riscos del lloc de treball i/o activitats específiques, ajuda a la integració de la prevenció de riscos laborals en les empreses; que són activitats que l'empresari necessita gestionar adequadament per controlar determinats aspectes que aborda el "Pla Director per un Treball Digne 2018-2019-2020" que es va publicar al BOE el passat 28 de juliol.
En ell, es considera que l'evolució favorable de l'ocupació està tenint com a conseqüència un increment de l'accidentalitat laboral, donant-se aquest increment també en els índexs d'incidència, cosa que permet afirmar que aquest creixement ha de posar-se també en relació amb altres factors com la temporalitat i la precarietat laboral; i d'això conclou la la necessitat de realitzar actuacions inspectores de caràcter integral que contemplin tots els aspectes de la relació laboral, atès que estan íntimament lligats i es converteixen en causa / conseqüència de les precàries condicions laborals.
També considera que aquest augment d'accidentalitat tingui relació amb la disminució de les inversions d'algunes empreses en l'activitat preventiva, com a conseqüència de les restriccions derivades de la crisi econòmica, que han afectat significativament a aquest apartat del pressupost empresarial. A més de la ja actuació habitual d'Inspecció de Treball, planteja una actuació més intensa i decidida sobre aquells sectors i activitats laborals als que ens dirigeixen aquestes xifres, és a dir, les de transports i emmagatzematge, conductors i operaris de maquinària mòbil i en general treballadors amb contracte temporal i a temps parcial.
Així mateix, inclou el possible efecte de la influència en determinats sectors de factors com l'organització del treball i l'exigència d'alts ritmes de treball, amb conseqüències negatives en els temps de descans, i la generació d'una càrrega em mental que poden constituir-se en factors de riscos laborals de naturalesa psicosocial, del que deriva la decisió que cal centrar el focus d'atenció de la Inspecció de Treball en sectors com el comerç, hostaleria, telemàrqueting, empreses de seguretat, sanitari i de serveis socials i ajuda a domicili, transport i distribució de paqueteria.
En una altra línia, el document recull que l'activitat inspectora ha detectat que s'estan produint pràctiques irregulars en algunes empreses a fi de reduir les xifres declarades d'accidents de treball, especialment dels lleus, consistents en la concessió de «parts de repòs o descansos preventius» així com canvis de lloc de treball, evitant així la declaració de l'accident de treball.
Les malalties professionals també formen part de l'acció prevista, considerant necessari que es presti una especial atenció a aquestes, tant per millorar la investigació de les mateixes i els seus caus així com per contribuir a detectar, juntament amb els serveis mèdics, aquelles malalties que havent estat declarades inicialment com originades en una contingència comuna, puguin tenir el seu origen en una contingència professional, informant-ne a l'entitat gestora corresponent (INSS, ISM, etc. .) encarregada de determinar la naturalesa de la contingència.
Per últim, recull que ha d'insistir en el control de les condicions de treball i en la integració de la prevenció de riscos laborals en les empreses i en el paper fonamental exercit pels Serveis de Prevenció Aliens. Per això, en execució de l'anterior el Pla Director estableix les següents mesures:
Mesura 49: Campanyes específiques, que incloguin la perspectiva de gènere, amb actuacions integrals, sobre sectors i ocupacions en què es presenten els accidents més greus , en particular en relació amb els derivats d'accidents de trànsit i de l'existència de riscos psicosocials.
Mesura 50: Elaboració d'una Instrucció per establir les condicions en què s'han de desenvolupar pels inspectors / es de Treball les investigacions de les malalties professionals i facilitar la informació a les entitats gestores de la Seguretat Social de possibles malalties professionals no declarades com tals o les que s'ha canviat el seu diagnòstic, així com per fer aflorar accidents de treball no declarats. Tot això tenint en compte la perspectiva de gènere.
Mesura 51: Aprovació de noves Instruccions i criteris operatius, que tinguin en compte la perspectiva de gènere, sobre actuacions inspectores en relació amb els contractes a temps parcial, realització d'hores extraordinàries i condicions de seguretat i salut de treballadors i treballadores amb contractes temporals, així com sobre l'atenció de denúncies en relació amb les condicions de seguretat i salut en la relació laboral especial d'empleats i empleades de la llar. • Mesura 52: Realització cursos d'especialització, amb perspectiva de gènere, per a Inspectors / es de Treball principalment en les següents matèries: seguretat vial que afecti els treballadors i treballadores, trastorns musculoesquelètics, agents químics i cancerígens.