Limitacions en la Fase 1 de transició a una nova normalitat - Pandèmia de COVID-19

Quan: 11-05-2020
Categoria: Altres

Fase 1 de la desescalada

A partir del 11 de maig a tots els territoris autoritzats
Ordre SND / 399/2020, de 9 de maig per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 de el Pla per a la transició cap a una nova normalitat.

Que conté en el seu conjunt condicions per a:

  • Flexibilització de mesures de caràcter social -Amb indicacions per: Llibertat de circulació. Sales de vetlla i enterraments. Llocs de culte.
  • Condicions per a la reobertura a el públic d'establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats
  • Condicions per a la reobertura a el públic de terrasses dels establiments d'hostaleria i restauració
  • Dels serveis i prestacions en matèria de serveis socials
  • Condicions per a la reobertura dels centres educatius i universitaris
  • Mesures de flexibilització en matèria de ciència i innovació
  • Condicions per a la reobertura a el públic de les biblioteques
  • Condicions per a l'obertura a públic dels museus
  • Condicions en què han de desenvolupar-se la producció i rodatge d'obres audiovisuals
  • Obertura a el públic dels locals i establiments en els quals es desenvolupin actes i espectacles culturals
  • Condicions en què ha de desenvolupar-se l'activitat esportiva professional i federada
  • Obertura a el públic dels hotels i establiments turístics
  • Condicions per al desenvolupament de les activitats de turisme actiu i natura

A nivell general, estableix Mesures d'higiene i prevenció

Article 3. Foment dels mitjans no presencials de treball.

Sempre que sigui possible, es fomentarà la continuïtat de l'teletreball per a aquells treballadors que puguin realitzar la seva activitat laboral a distància.

Article 4. Mesures d'higiene i/o de prevenció per al personal treballador dels sectors d'activitat que preveu aquesta ordre.

1. Sense perjudici de l'acompliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i de la normativa laboral, el titular de l'activitat econòmica o, si escau, el director dels centres educatius i entitats que preveu aquesta ordre haurà d'adoptar les mesures necessàries per complir les mesures d'higiene i/o prevenció per al personal treballador dels sectors d'activitat que estableix aquesta ordre.

En aquest sentit, s'ha d'assegurar que tots els treballadors tinguin permanentment a la seva disposició en el lloc de treball gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat virucida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat per a la neteja de mans, o quan això no sigui possible, aigua i sabó. Així mateix, quan no es pugui garantir la distància de seguretat interpersonal d'aproximadament dos metres, s'assegurarà que els treballadors disposin d'equips de protecció adequats a el nivell de risc. En aquest cas, tot el personal haurà d'estar format i informat sobre el correcte ús dels esmentats equips de protecció.

El que disposa el paràgraf anterior també és aplicable a tots els treballadors d'empreses que prestin serveis en els centres, entitats, locals o establiments als quals resulta d'aplicació aquesta ordre, ja sigui amb caràcter habitual o de forma puntual.

2. El fitxatge amb empremta dactilar serà substituït per qualsevol altre sistema de control horari que garanteixi les mesures higièniques adequades per a protecció de la salut i la seguretat dels treballadors, o bé s'haurà desinfectar el dispositiu de fitxatge abans i després de cada ús, advertint als treballadors d'aquesta mesura.

3. La disposició dels llocs de treball, l'organització dels torns i la resta de condicions de treball existents en els centres, entitats, locals i establiments es modificaran, en la mesura necessària, per garantir la possibilitat de mantenir la distància de seguretat interpersonal mínima de dos metres entre els treballadors, sent això responsabilitat de titular de l'activitat econòmica o, si s'escau, de el director dels centres educatius i entitats, o de la persona en qui aquests deleguin.

4. Així mateix, les mesures de distància previstes en aquesta ordre s'han de complir, si escau, als vestidors, taquilles i lavabos dels treballadors, així com en qualsevol altra zona d'ús comú.

5. Si un treballador comencés a tenir símptomes compatibles amb la malaltia, es contactarà immediatament amb el telèfon habilitat per a això per la comunitat autònoma o centre de salut corresponent i, si escau, amb els corresponents serveis de prevenció de riscos laborals. Sempre que sigui possible, el treballador es col·locarà una mascareta, havent d'abandonar, en tot cas, el seu lloc de treball fins que la seva situació mèdica sigui valorada per un professional sanitari.

Article 5. Mesures per prevenir el risc de coincidència massiva de persones en l'àmbit laboral.

1. Sense perjudici de l'adopció de les necessàries mesures de protecció col·lectiva i individual, els centres hauran de realitzar els ajustos en l'organització horària que resultin necessaris per a evitar el risc de coincidència massiva de persones, treballadores o no, en espais o centres de treball durant les franges horàries de previsible màxima afluència o concentració, atenent a la zona geogràfica de la qual es tracti, i de conformitat amb el que recull els següents apartats d'aquest article.

2. Es considera que hi ha risc de coincidència massiva de persones quan no hi hagi expectatives raonables que es respectin les distàncies mínimes de seguretat, particularment en les entrades i sortides a la feina, tenint en compte tant la probabilitat de coincidència massiva de les persones treballadores com l'afluència d'altres persones que sigui previsible o periòdica.

3. Els ajustaments als quals es refereix l'apartat anterior s'han d'efectuar tenint en compte les instruccions de les autoritats competents, així com, si és el cas que preveu la normativa laboral i convencional que sigui aplicable.

Article 6. Mesures d'higiene exigibles a les activitats previstes en aquesta ordre.

1. El titular de l'activitat econòmica o, si escau, el director dels centres educatius i entitats ha d'assegurar que s'adopten les mesures de neteja i desinfecció adequades a les característiques i intensitat d'ús dels centres, entitats, locals i establiments preveu aquesta ordre.

En les tasques de neteja es prestarà especial atenció a les zones d'ús comú i a les superfícies de contacte més freqüents com poms de portes, taules, mobles, passamans, terres, telèfons, penjadors, i altres elements de similars característiques, d'acord amb les següents pautes:

a) S'utilitzaran desinfectants com dilucions de lleixiu (1.50) acabada de preparar o qualsevol dels desinfectants amb activitat virucida que es troben al mercat i que han estat autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat. En l'ús d'aquest producte es respectaran les indicacions de l'etiqueta.

b) Després de cada neteja, els materials emprats i els equips de protecció utilitzats es rebutjaran de forma segura, procedint-se posteriorment al rentat de mans.

Les mesures de neteja s'estendran també, si escau, a zones privades dels treballadors, com ara vestuaris, taquilles, lavabos, cuines i àrees de descans.

Així mateix, quan hi hagi llocs de treball compartits per més d'un treballador, es realitzarà la neteja i desinfecció de el lloc després de la finalització de cada ús, amb especial atenció al mobiliari i altres elements susceptibles de manipulació.

2. En el cas que s'utilitzin uniformes o roba de treball, es procedirà al rentat i desinfecció diària dels mateixos, havent rentar-se de manera mecànica en cicles de rentat entre 60 i 90 graus centígrads. En aquells casos en què no s'utilitzi uniforme o roba de treball, les peces utilitzades pels treballadors en contacte amb clients, visitants o usuaris, també hauran de rentar-se en les condicions assenyalades anteriorment.

3. S'han de realitzar tasques de ventilació periòdica en les instal·lacions i, com a mínim, de forma diària i per espai de cinc minuts.

4. Quan en els centres, entitats, locals i establiments que preveu aquesta ordre hagi ascensor o muntacàrregues, el seu ús es limitarà a el mínim imprescindible i s'utilitzaran preferentment les escales. Quan sigui necessari utilitzar-los, l'ocupació màxima dels mateixos serà d'una persona, llevat que sigui possible garantir la separació de dos metres entre elles, o en aquells casos de persones que puguin necessitar assistència, en aquest cas també es permetrà la utilització per la seva acompanyant.

5. Quan d'acord amb el que preveu aquesta ordre l'ús dels lavabos estigui permès per clients, visitants o usuaris, la seva ocupació màxima serà d'una persona, excepte en aquells supòsits de persones que puguin necessitar assistència, en aquest cas també es permetrà la utilització per la seva acompanyant. S'ha de procedir a la neteja i desinfecció dels esmentats lavabos, com a mínim, sis vegades a el dia.

6. Es fomentarà el pagament amb targeta o altres mitjans que no suposin contacte físic entre dispositius, evitant, en la mesura del possible, l'ús de diners en efectiu. Es netejarà i desinfectarà el datàfon després de cada ús, així com el TPV si l'empleat que l'utilitza no és sempre el mateix.

7. S'ha de disposar de papereres, si pot ser amb tapa i pedal, en els quals poder dipositar mocadors i qualsevol altre material d'un sol ús. Aquestes papereres han de ser netejades de forma freqüent, i al menys un cop a el dia.

8. El que preveu aquest article s'aplica sense perjudici de les especialitats en matèria de neteja i desinfecció establertes en aquesta ordre per sectors concrets.

Sol·licita'ns informació

Utilitza el formulari per a posar-te en contacte amb nosaltres.

Contacta amb nosaltres